W dniach 10-11 września 2011 r. delegacja Ochotniczej Straży Pożarnej w Niebylcu, w składzie: Wacław Krupa, Antoni Chuchla, Józef Sołtys, Leszek Jasiński, Leszek Lutak, Stanisław Knaź, Rafał Kołodziej, Andrzej Kowalski, Roman Bednarski, oraz zaprzyjaźnieni druhowie z Baryczki i Połomi w osobach: Edward Wolanin, Adam Pięciak, Zbigniew Loch i Sławomir Szczepan, przebywała z wizytą w strażach pożarnych na Ukrainie.

Wyjechaliśmy na zaproszenie Straży Pożarnej w Mościskach, a w szczególności jej komendanta Jurija Błachuty.

Pierwszym punktem wizyty był pobyt i modlitwa na grobie naszego przyjaciela Stefana Popowicza, spoczywającego na jednym z lwowskich cmentarzy.

Po pobycie na cmentarzu złożyliśmy wizytę w Obwodowej Straży Pożarnej we Lwowie (odpowiednik naszej Komendy Wojewódzkiej PSP), gdzie zwiedziliśmy muzeum pożarnictwa – największe wrażenie zrobiły na nas fotografie i dokumentacja zwalczania skutków wybuchu elektrowni jądrowej w Czarnobylu w 1986 r.) – a potem zostaliśmy podjęci przez kierownictwo tej jednostki.

Po południu zwiedzaliśmy lwowskie zabytki, a więc byliśmy na Cmentarzu Łyczakowskim i Cmentarzu Orląt Lwowskich, w cerkwi św. Jura, cerkwi ormiańskiej, zwiedzaliśmy lwowski rynek – Plac Swobody, a na nim pomniki Mickiewicza i Szewczenki, teatr i wreszcie przepiękny dworzec kolejowy.

Po wyczerpującej podróży dotarliśmy do hotelu w Jeziornej (podmiejska miejscowość lwowska), gdzie po kolacji odpoczywaliśmy w pięknym ogrodzie hotelowym, nabierając sił na drugi dzień.

W niedzielę po śniadaniu wyjechaliśmy do Lwowa, gdzie witani przez proboszcza, uczestniczyliśmy w Mszy św. w Katedrze Łacińskiej, a następnie kontynuowaliśmy zwiedzanie lwowskich zabytków.

Po obiedzie w jednej z lwowskich restauracji, udaliśmy się w drogę powrotną, wstępując do straży pożarnej w Sądowej Wiszni oraz Mościsk.

Naszym przewodnikiem był teraz nasz druh, Jurij Błachuta.

W Sądowej Wiszni straż pożarna stanowi połączenie straży państwowej (9 osób) i straży finansowanej przez tamtejszą gminę (10 osób). Wszyscy strażacy pełnią razem dyżury całodobowe, za wynagrodzeniem miesięcznym.

Podobnie jest w Mościskach, z tym że tam ma siedzibę Komanda Powiatowa Straży.

Wszędzie, zarówno w Sądowej Wiszni, jak i we Lwowie byliśmy przyjmowani bardzo serdecznie, z iście królewską gościnnością.

W spotkaniu w Mościskach uczestniczył tamtejszy radny powiatowy, który przekazał nam serdeczne pozdrowienia i dzielił się swoimi wrażeniami z pobytu w Polsce, zapewniając o przyjaźni i pamięci.

Po spotkaniu w Mościskach, pełni wrażeń, udaliśmy się w drogę powrotną do domu.

Wycieczka była okazją do poznania nowych miejsc i ludzi.

Mogliśmy poznać swoją przeszłość i zobaczyć groby swoich przodków. Była to niespotykana okazja do dokonania pewnych porównań w dziedzinie warunków życia, pracy, służby i wyposażenia.

Mieliśmy niebywałą okazję poznać inną kulturę i innych ludzi, zobaczyć jak wygląda ich dzień powszedni i życie.

Wyjeżdżając, podjęliśmy wspólnie ze strażakami ukraińskimi zobowiązanie o kontynuacji naszej przyjaźni i wspólnych kontaktów.