Do strażaków  użytkowników pomp szlamowych i wodnych HONDA oraz pływających NIAGARA!

1. Olej w silnikach serii GX,GXV powinien być wymieniany pierwszy raz po 20 godz. pracy dla pomp nowych, następne wymiany powinny odbywać się do 100 godz. pracy lub raz na rok, nawet jeśli pompy były używane sporadycznie (starzenie się oleju, utrata właściwości smarnych).

2. Sprawdzenie stanu oleju powinno odbywać się przed każdym nowym uruchomieniem urządzenia jak również okresowo np. przy uzupełnianiu paliwa (częstotliwość w zależności od intensywności pracy i stopnia zużycia silnika).

3. Olej o gęstej konsystencji lub przebarwiony (możliwość sprawdzenia na bagnecie korka wlewu oleju) musi natychmiast zostać wymieniony, gdyż długotrwała praca może spowodować zatarcie i przegrzanie silnika.

4. W przypadku trudności z zakupem oleju o specyfikacji 10W30, można wylać stary olej i nalać oleju mineralnego o specyfikacji 15W40, który jest dostępny np. na stacjach benzynowych. W przypadkach długotrwałego użycia pomp wskazane jest zaopatrzenie się w podstawowe materiały eksploatacyjne czyli: zapasowy filtr powietrza (jeżeli występuje wymienny), świecę zapłonową ( o parametrach zalecanych przez Producenta) i olej silnikowy. Materiały powinny być dostępne na miejscu pracy urządzenia; ponieważ w kazdym niemalże przypadku pompy są wożone na samochodach Straży to własnie w samochodzie powinien być zawsze ten niezbędny „pakiet serwisowy.

5. Bardzo ważne jest także pochylenie urządzenia w trakcie pracy; urządzenia z silnikami Honda mogą prawidłowo pracować do 20 stopni pochylenia, szczególnie jest to ważne w przypadku urządzeń nie posiadających dodatkowego zabezpieczenia poziomu oleju  np. pompa Niagara.

6. Najwięcej uszkodzeń związanych z zatarciem występuje właśnie w pompach Niagara,  oprócz użytkowania urządzenia z olejem o niewłaściwej jakości, brakiem oleju lub niewłaściwą ilością oleju istnieje możliwość zniszczenia uszczelnień pompy).

7. Dodatkowo w pompach z zamkniętym układem pompowym (np. seria WT,WB)  uszkodzenia korpusów pomp związane są z najechaniem np. przez samochód na węże pompy i rozsadzeniem korpusu (zwrot ciśnienia hydraulicznego). Pompy z tym układem muszą być przed uruchomieniem zalane wodą, w przypadku kiedy urządzenie nie zostanie zalane wodą może ulec zniszczeniu uszczelnienie pompy; kiedy zajdzie taka sytuacja należy natychmiast wyłączyć urządzenie ale nie zalewać wodą (może ulec pęknięciu rozgrzane uszczelnienie), odczekać ok. 20 min. i spróbować po zalaniu uruchomić , jeżeli nie ma wycieku wody pomiędzy silnikiem, a częścią pompową,uszczelnienie jest nieuszkodzone i można kontynuować pracę.